روح هنر باید مورد توجه قرار بگیرد

هنرمند نگارگر از مسئولان خواستار توجه بیشتر به هنر نگارگری شد و گفت: نگارگری هنر روح و روان است.

صبا شیخ ابومسعودی هنرمند نگارگر و مینیاتور در گفت‌وگو با میراث‌آریا گفت: برش کاغذ، قلم گیری و نگارگری بر روی آثار وجوه تمایزی است که او در خلق آثاری به کار بسته و منجر شده تا بتواند آثاری مدرن را با ترکیب آثار سنتی خلق کند.

او با بیان این که هنر نگارگری هنر روح و روان است، تصریح کرد: گلایه‌ای دارم که به مهر اصالت مربوط بوده، کاربردی بودن، مسئله من است.

این هنرمند جوان افزود: هنر من کاربردی است اما کاربرد آن فراتر از اقلام مورد نیاز روزانه یک فرد بلکه کاربرد آن به روح مربوط است پس نمی‌توانیم در نگارگری به دنبال صرفا کاربردی‌سازی باشیم.

شیخ ابومسعودی با اشاره به این که صنایع‌دستی و نگارگری به هم پیوسته هستند، گفت: صنایع دستی و نگارگری روح دارند و من آثاری را دیده‌ام که نگارگری زینت‌بخش آنها بوده است، مثلا در صنایع‌دستی نگارگری جایگاه ویژه‌ای دارد و آثار کاشیکاری، چرم، پارچه و دیگر موارد وجود دارند که هنر نگارگری را در خود جای داده‌اند.

او با اشاره به اصالت نگارگری در ایران تصربح کرد: نگارگری یکی از هنرهای اصیلی است که در چندین دوره تغییرات داشته اما همیشه اصالت آن پابرجاست دوره‌های متعددی در اوج بوده از صفویه تا هرات و دیگر دوره‌ها اما همچنان به عنوان یکی از هنرهای بسیار محبوب و فاخر شناخته می‌شود و ایرانیان به آن عشق می‌ورزند.

این هنرمند ادامه داد: من هم در خلق آثار خود از هنر اصیل صفویه و هرات اقتباس گرفتم و تغییراتی را با رنگ آمیزی کاغذها ایجاد کردم که فرمی مدرن در کنار اقدامات سنتی ایجاد شده است.

شیخ ابومسعودی با اشاره به این که سبک مدرن و سنتی هر دو اصالت دارند، گفت: در دوران گذشته پرسپکتیو زیاد مطرح نبوده اما الان می‌توانیم در آثار خود این مقوله را ایجاد کنیم و به کاربردن سایه و روشن‌ها می‌تواند عامل تفاوت هنر جدید و قدیمی باشند.

او با اشاره به حضور فعال خود در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی تصریح کرد: من در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشتم چرا که از ۱۲ سالگی مشغول به کار بودم و توانستم در دوره هنری خود آثارم را در کشورهای لبنان، ترکیه و عمان به صورت حضوری به نمایش بگذارم و در دیگر کشورها نیز به صورت سایت توانستم گالری داشته باشم و مثلا در مواردی هنرمندان فرانسوی از آثارم خریداری کردند.

این هنرمند نگارگر در پایان ضمن تقاضای توجه بیشتر به هنر اصیل نگارگری خاطرنشان کرد: نگارگری هنر روح است و ای کاش بتوانند مسئولان و متولیان در خرید هدایای سازمانی، صادرات آثار کوچک و موارد مشابه هنر اصیل نگارگری را نیز مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071401028
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha